آشنایی با انواع محتوا
در بازاریابی محتوا دستمان کاملا باز است تا از انواع محتوا (قالبهای ارائه محتوا) استفاده کنیم. انتخاب نوع محتوا (Content Type) به بستر انتشار محتوا، پرسونای موردنظر، خلاقیت کارشناس تولید محتوا و نوع محصول و خدمات هم بستگی دارد.
برای تعیین نوع محتوا، بد نیست نقل قولی از جیمی دالی (Jimmy Daly) را بیاوریم. جیمی، متخصص بازاریابی محتوا در Animalz (آژانس بازاریابی محتوا) نکته جالبی را عنوان کرده. او میگوید به جای پرسیدن سوال «خواننده موردنظر من کیست؟»، از خودمان بپرسیم که «خواننده مطلب من در چه سطحی فکر میکند و ترجیح میدهد مطلبش در چه قالب محتوایی باشد؟»
سخت شد؟ باور کنید که اینطور نیست. منظور جیمی این است که مثلا تصور کنیم پرسونای ما (برای سایت خرید ملک در ترکیه)، دنبال ترفندهای نکتهای از زندگی در استانبول است یا اینکه میخواهد اطلاعاتی دقیق از محله بشیکتاش استانبول داشته باشد؟ شاید هم میخواهد فیلمی از میدان تقسیم استانبول را ببیند و دنبال مطلبی عمیق و پر از اطلاعات نیست. جواب این سوالات به ما کمک میکند که فرم محتوا یا نوع آن را بهتر انتخاب کنیم.
مثلا اگر پرسونای ما فقط میخواهد اطلاعاتی کلی از استانبول داشته باشد، اینفوگرافیک بهترین نوع محتوا برای اوست. اما اگر دنبال راه مهاجرت به ترکیه است و اصطلاحا میخواهد زیر و بم قضیه را یاد بگیرد و اطلاع داشته باشد، محتوای متنی یا ویدئو بهترین گزینه است.